اخبار لرستان2 سال پیش
آنچه پیمانکاران وانجام دهندگان خدمات باید بدانند
کارشناسان خبره مالی وذیحسابی شهرداریهای لرستان نوشت: هرپیمانکار باید پا به پای دستگاه اجرایی نسبت به بررسی مراحل مناقصه از ابتدا تا انتهای آن منطبق بر قوانین و دستورالعمل ها اقدام نماید. ودر این راستا به مقتضیات امر، لازم است به ؛ قانون برگزاری مناقصات دولتی ، آیین نامه مالی دولتی و شهرداری ها ،آیین نامه ارجاع کار به پیمانکاران، آیین نامه تضمینات ابلاغی سال ۱۳۹۴، شرایط عمومی پیمان و سایر آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط رجوع نماید.
به گز ارش لرستان نگار؛ فتح الله کرمی کارشناسان خبره مالی وذیحسابی شهرداریهای لرستان طی یادداشتی درخصوص پیمانکاران، انجام دهندگان خدمات و قوانین و مقررات شرکت های پیمانی نوشت:
پیمانکاران طرحهای عمرانی و انجام دهندگان خدمات ، در قبال دستگاههای اجرایی و شهرداریها زمانی می توانند عملکرد موفقی داشته باشند که یکسری ملاحظات حداقلی را مورد توجه قراردهند.
ممکن است این مسأله پیش آمده باشد که پیمانکاری در مناقصه ای شرکت نموده وبدون توجه کافی به شرایط مقرر در اسناد مناقصه توسط دستگاه مناقصه گذار که معمولا هم مبنای قانونی دارد وهم سلایقی درآن ملحوظ شده ، با اعلام قیمتی پیشنهادی برنده مناقصه گردیده و چون در زمان پیشنهاد قیمت دقت کافی را نداشته و یا به دوره های زمانی موضوع پیمان توجه نداشته در میانه راه ، ادامه کار پروژه را با قیمت پیشنهادی اولیه به صرفه وصلاح خود نمی داند که به همین منظور ،ناگزیر به تقلیل امکانات ومصالح که منجر به کاهش مقدار وکیفیت موضوع پروژه میشود، مبادرت می کند و یا بهترین راه حل برای برون رفت از این امر را انصراف از ادامه اجرای پروژه می یابد که در هر دو حالت علاوه بر محکومیت در زمینه جبران خسارات احتمالی، با ضبط تضامین وسپرده های انجام تعهدات و حسن انجام کار مواجه میشود.
و حالتی هم ممکن است متصور شویم که علیرغم اتمام موضوع قرارداد منعقده وتکمیل پروژه ، با توجه به عدم توجه کافی پیمانکار به موارد قانونی و دستورالعمل ها در طی اجرای مراحل مناقصه و اجرای پروژه ، در زمان تسویه حساب با دستگاه بهره بردار دچار اختلافات اساسی شده واز نظر حقوقی با مشکل مواجه شده که اثبات حقانیت و میزان سهم مطالبه بابت صورت وضعیت های تسلیمی ویا تعدیلات کار، بسیار مشکل و زمانبر می شود.
با این تفاسیر این ضرورت وجود دارد که پیمانکاران وانجام دهندگان خدمات با به روز رسانی کردن اطلاعات خود نسبت به مرور قوانین ، آیین نامه ها و دستورالعمل های صادره که معمولا از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بودجه و یا انجمن صنفی پیمانکاران در دسترس میباشد اقدام نمایند.
هرپیمانکار باید پا به پای دستگاه اجرایی نسبت به بررسی مراحل مناقصه از ابتدا تا انتهای آن منطبق بر قوانین و دستورالعمل ها اقدام نماید. ودر این راستا به مقتضیات امر، لازم است به ؛ قانون برگزاری مناقصات دولتی ، آیین نامه مالی دولتی و شهرداری ها ،آیین نامه ارجاع کار به پیمانکاران، آیین نامه تضمینات ابلاغی سال ۱۳۹۴، شرایط عمومی پیمان و سایر آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط رجوع نماید.
حال به برخی نکات کاربردی ومهم در رابطه با مراحل مختلف مناقصات طرحهای عمرانی دستگاههای اجرایی (دولتی)وشهرداریها از مرحله شرکت درمناقصه - انعقاد قرارداد تاخاتمه وتسویه حساب آن از "منظر پیمانکاران وانجام دهندگان خدمات" بشرح ذیل اشاره می شود:
-معاملات دولتی با معاملات شهرداریها تفاوت هایی دارند که ازجمله آنها به منبع" تامین اعتبار" مربوط می شود، بدین ترتیب که براساس آیین نامه تضمینات در مورد معاملات دولتی اغلب ضمانتنامه های "حسن انجام تعهدات" براساس؛
جدول شماره ۱- بند الف -ماده ۵
جدول شماره ۳- بند ب - ماده ۵
جدول شماره ۴- بند الف - ماده ۶
جدول شماره ۵ - بند ب - ماده ۶
معادل ۵ درصد میباشند.
درحالیکه طبق ماده ۹ آیین نامه مالی شهرداریها مبلغ این ضمانتنامه معادل ۱۰ درصد بصورت مقطوع می باشد.
-براساس ماده ۴ قانون برگزاری مناقصات دولتی مصوب ۱۳۸۳ در صورتیکه در شرایط مندرج در اسناد مناقصه قید یک مرحله ای بودن مناقصه درج شده باشد نیاز به ارزیابی پیمانکار وجود ندارد اما به منظور تکمیل پاکت ب (پاکت حاوی مدارک)لازم است مدارک ذیل توسط پیمانکار درون پاکت قرار داده شده و همزمان درسامانه ستاد ایران بارگذاری و حتما نسبت به امضای الکترونیکی کلیه اسناد ازسوی پیمانکار اقدام شود؛
الف. تصویری ازگواهی تعیین صلاحیت صادره ازسازمان مدیریت وبرنامه ریزی
ب. تصویری از گواهی ثبت ساجار
ج .تصویری از اساسنامه وگواهی آخرین تغییرات شرکت پیمانکاری
د. تصویری از گواهی صلاحیت ایمنی کار از ادارات کل کار و رفاه اجتماعی
ه - تصویری از گواهی معتبر ثبت نام مالیات برارزش افزوده
و- تصویری از گزارش مالی وگردش حسابهای شرکت پیمانکاری
ز- تصویری از لیست ماشین آلات وتجهیزات
ح. تصویری از لیست نیروهای انسانی شرکت پیمانکاری
ط. تصویری از نمونه قراردادهای منعقده قبلی با سایر دستگاهها و لوح تقدیرها صرف نظر از اعلام یا عدم اعلام دستگاه اجرایی در اسناد مناقصه ، قرار دادن آنالیز جهت کنترل پروژه در مراحل بعدی توسط پیمانکاربراساس برآورد اولیه پیمان امری ضروریست.
- پیمانکار باید این مراقبت را داشته باشد که درمهلت های مقرر در ماده ۲۱ قانون برگزاری مناقصات برای اعتبارات دولتی و ماده ۸ آیین نامه مالی شهرداریها برای اعتبارات ازمحل منابع داخلی، نسبت به سپردن ضمانتنامه انجام تعهدات وانعقاد قرارداد اقدام که در صورت عدم انعقاد قرارداد در مهلت مقرر ضمانتنامه فوق به نفع دستگاه اجرایی ضبط خواهد شد.
- سایر اقدامات ومراقبتها:
۱. تاکید بر قید درصد پیشرفت فیزیکی کار در اسناد وانطباق آن با مبالغ دریافتی
۲. کنترل صورتمجلس مصرف اقلام تحویلی
۳. رعایت سقف ۱۰ درصد پرداخت اقلام ستاره دار (غیر پایه) از ۲۵ درصد کارهای اضافی (ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان)
۴. تنظیم صورتجلسه مصالح پای کار و تایید میزان ومبلغ مصالح توسط پیمانکار، مشاور وناظرو ... در ذیل صورتجلسه
۵. اعمال مصالح پای کار صرفا با ضریب ۷۰ درصد و با لحاظ ضرایب پیمان
۶. رعایت مقادیر افزایش و کاهش پیمان حداکثر به میزان ۲۵ درصد مبلغ پیمان
۷. رعایت نرخ های منضم به پیمان در محاسبات آیتم ها (ضریب پیمان ، بالاسری ، منطقه ای و ... ) لزوماً منطبق با فهرست بهای سال مزبور
۸. در ثبت هزینه تجهیز کارگاه فقط مبلغ مندرج در پیمان اعمال شود.(بدون هر گونه افزایش و بالاسری)
۹. درخواست تصویب قیمتهای جدید و ابلاغ آن از طرف کارفرما
۱۰ . کنترل صورتجلسه ورود کالا به کارگاه (مقدار ، قیمت جزء و قیمت کل)
۱۱. تنظیم لیست بیمه ماهانه کارکنان شاغل در موضوع قرارداد به همراه تایید دستگاه اجرایی
۱۲.اطمینان از امضاء کلیه اوراق صورت وضعیت توسط پیمانکار/ ناظر/ مشاور
۱۳.کنترل مفاد قرارداد
۱۴. تنظیم وارسال اصل صورت وضعیت شامل خلاصه مالی فصول، برگههای مالی کارکرد، خلاصه متره و ریز مترههای مربوطه با قید شماره صورتجلسات کارگاهی در فرم ریزمترههای مربوطه
۱۵. پیگیری تأیید اقلام فاکتوری توسط دستگاه نظارت و مدیر طرح
۱۶.تهیه و ارسال تصویر بیمه نامه تمام خطر مهندسی پروژه برای دستگاه
۱۷.تهیه وارسال تصویر بیمه نامه مسئولیت مدنی در قبال کارکنان پروژه
در زمان خاتمه موضوع پیمان باستناد مواد ۳۷ ، ۳۹ ، ۴۰ و۴۱ شرایط عمومی پیمان پس از تکمیل پروژه بر اساس برآورد اولیه واحد فنی دستگاه اجرایی و "در حد اعتبار" صورت وضعیت قطعی توسط پیمانکار ارائه وپس طی مراحل قانونی توسط ذیحساب دستگاه پرداخت وتسویه میگردد وتا یکماه پس از ارائه صورت وضعیت قطعی، پیمانکار میتواند درخواست تحویل موقت پروژه را به دستگاه تسلیم نماید که پس از تنظیم صورتجلسه تحویل موقت ودرصورت عدم وجود نواقص در اجرای پروژه با دستور مدیر وتایید واحدعمران ضمانتنامه انجام تعهدات و ۵ درصد از سپرده حسن انجام کار به نفع پیمانکار آزاد میشود.و نهایتا پس از اتمام دوره تضمین براساس شرایط عمومی پیمان که معمولا یکسال پس از تاریخ تحویل موقت است ، درصورت عدم وجود نواقص وایرادات احتمالی در پروژه نسبت به تنظیم صورتمجلس تحویل قطعی پروژه براساس درخواست پیمانکار اقدام ودرصورتیکه پیمانکار نسبت به ارائه مفاصا حساب تامین اجتماعی و مالیات برارزش افزوده اقدام کرده باشد، مانده سپرده های باقیمانده نیز به نفع پیمانکار استرداد و خاتمه پروژه اعلام می گردد.
فتح الله کرمی
کارشناسان خبره مالی وذیحسابی شهرداریهای لرستان